Tuesday, June 7, 2011

Diari mau bertukar saiz~hoho

Hari nie, genab 4hari Saya start diet semula n bersenam. Sejak terhenti berdiet beberapa bulan kebelakangan nie (rasanya 2 bulan lebih). Sebelum nie, Saya mengamalkan diet pemakanan yang sihat dan beraerobik tiap2 pagi selepas subuh. Masa tu berat Saya turun berkilo2 gak laa dari 69.5kg kepada 63 kg. Lepas dah turun sampai 63kg tuh, saya tukar kepada aktiviti berjalan, berat badan mantain jek tapi badan x fit sama cam time aerobik sebelum nie...yoh~..semua orang tanya kenape dah chuby semula...huhu.

Bulan lepas kaki saya sakit, so aktiviti berjalan dan bersenam terhenti begitu jer dan tambahan pulak selera makan tu membuak2...malam pun makan, lauk pauk plak byak berasaskan seafood yang memang terkenal ngan tinggi kandunagn kolestrolnya tuh, apalagi...naik laa 2kg lebih. hoh!~ perut menggeleber semula dan xfit lagi. ish3...xleh jadi nie...Badan lak makin lesu, otak cam xdapat fokus dengan keja dan penyakit malas datang sokmo.

Jadi minggu nie start berdiet semula. Saya nak kemaskan tekad saya untuk dapatkan berat badan ideal iaitu 53kg..wuuu banyak tuh kena ilang. xleh malas2 dah lepas nie, nak start aerobik hari2 n makan lebih sayur. Saya akan amalkan makan banyak sayur dan buah setiap hari serta makan ikan sebgai sumber protein. harap2 kali nie diet saya betul2 menjadi. Akhir bulan june nie, saya nak sangat berat Saya jadi 62kg jer. kena bersungguh2  untuk capai target nie.

tapi rancang diet memng senang cuma nak menjalankan apa yang dirancang tuh yang paling sukar. mulut boleh cakap, "jangan makan makanan berlemak, kurangkan makan daging lembu, dan seafod" tapi..bila time nak makan, Ya ampun!susah betul nak pujuk nafsu supaya makan ynag sihat je...huhu

Apa2pun saya nak tukarkan saiz baju dari XXL tuh ker saiz L . susah betul nak cari pakaian biler badan dah comei sangat nie. kuikuikui.. Rasanya xmustahil jika tahun nie saya boleh kurus dengan izin Alah S.W.T. apa yang penting, mesti berusaha! Yeah!~

smalam makan sup pekat tomato-carot, hari nie nak makan aper yer??...ermmmm...

  HARI KE:  4                                                                                                          
  AKTIVITI: Aerobik & berjalan
  MENU  : Ermm...x pikir lagi

                                                                                                      saya yang rajin:
                                                                                                     Saya Jelita



No comments:

Post a Comment